2012. december 29., szombat

Sült sütőtökkrémleves

Valamikor 2-3 évvel ezelőtt egy baráti vacsorameghívás / közös főzőcskézés alkalmával ismerkedtem meg ezzel a csodával, amit azóta is rendszeresen szeretek elkészíteni őszi / téli időszakokban. Minden egyes alkalommal valami kis különlegességgel megfejelem, de ha csak simán elkészíteném mindenféle trükkök nélkül, akkor sem maradna el a kívánt hatás: egyik nagy kedvencem a sült sütőtökkrémleves!


A tököt félbevágva, majd a feleket is félbevágva szoktam betenni a sütőbe, ahol 200 fokon körülbelül 45-50 perc alatt csodásan meg is sül a tököcske. Közben neki lehet kezdeni az alaplé elkészítéséhez, ami nem igényel különösebben nagy fortélyokat. Az ilyenkor szokásos nagy fej hagymát szépen megfonnyasztom vajon, illetve már ekkor is kap egy adag fűszerezést (vegeta, bors, kakukkfű, vagy most legutóbb én majorannával és tárkonnyal is megszórtam bőségesen), majd három evőkanál mézzel pár percig karamellizálom az ügyet. Ekkor fel lehet önteni 1.5-2 liter vízzel, amibe egy nagy szem krumplit és egy almát felkockázva beledobok és puhára főzöm. Én nem szoktam ezzel különösebben sietni, hiszen így legalább van ideje kicsit hűlni a töknek is, amit aztán nyugodtan meg lehet hámozni és feldarabolni. Fontos, hogy süssük meg a tököt, mert bár ugyan több recept szerint is elég csak simán megfőzni a nyers tököt, de én egészen biztos vagyok benne, hogy ha sült tököt használ az ember, akkor lesz igazán különleges és fenséges a végeredmény! :)

Ekkor az egészen alaposan végigmegyünk botmixerrel, szépen pépesítjük a levesünket. (Ugyanez elvégezhető turmixgéppel is.) Ha megvagyunk, akkor el is érkeztünk az utolsó fázishoz, az ízesítéshez! Ami nálam semmiképp sem maradhat ki, az egy narancs kifacsart leve, ízlés szerint egy kis citromlé, jó sok szerecsendió, valamint én még itt is szoktam őrölni bele egy kis borsot. Egyszer kipróbáltam habanero paprika hozzáadásával is a levest, a végeredmény egy igazán különleges katarzis közeli élmény volt. Ezúttal viszont egy baráti tanácsra gyömbért tettem hozzá, vagyis hát tettem volna, de mivel nem volt itthon, így két filter gyömbér teát áztattam bele. Így is működött a dolog! Utolsó lépésként még öntsünk a levesünkhöz 2 dl tejszínt, forraljuk össze az egyvelegünket, majd még egyszer menjünk rajta végig botmixerrel. Ne ijedjünk meg kóstolásnál, ha elmarad a nagy ízkavalkád, mivel forrón nem jönnek ki annyira az ízek, így tálalásnál is érdemes pár percet várni, míg egy kicsit hűl. Igazság szerint langyosan is nagyon finom, az ínyencek pedig szórhatnak még a tetejére egy csipetnyi tökmagot is! Igazán laktató eledel, két tányér elfogyasztása garantált elégedettséggel tölti el az embert hosszú órákra! :P

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése